Advertise

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 13, 2011

betul ke pokok ni semai pakai daun?


بسم الله الرحمن الرحيم

korang tau tak? sejak akhir2 ni, aku minat betui nak tanam2 pokok nie...tapi apekan daya, aku dok flat, so nak tanam pokok apenye kalo x de tanah...nak tanam pokok pun dalam pasu je la..tanah bakar pun ade yg aku beli n aku bawak dari umah...pokok2 yg aku tanam buat mase skang nie..pokok kesum, pokok cekur, pokok orkid, tapi tu la...mcm idup segan mati tak tau pokok kesum aku tuh..

so kali ni aku cite skit pokok ape yg baru aku tanam...org cine panggil pokok nie "pokok ong"... pokok bawa rezeki...tapi kite sbg org Islam...x perlu dan tak baik percaya bende2 ni semua..khurafat...mcm aku...aku tanam pokok ni...sebagai pokok hiasan...Pokok ni dalam bahase saintifiknye Zamioculcas Zamiifolia...die ni berasal dari Africa...korang kene berjaga2 jugak la...sbb pokok nie beracun...so bile korang dah pegang2, usik2 pokok nie..cepat2 la cuci tangan korang..untuk keselamatan...
so camni la rupenye "pokok ong"...kan betul aku kate.!..cantik dijadikan pokok hiasan either dalam rumah or kat luar umah...tapi korang jgn jemur tgh panas lak...nanti daun die jadik kekuningan dan tak cantik...daun die ni gak berkilat tau... 


 
sumber: google


aaaaa.....lagi satu aku nak bgtau korang...pokok nie...die istimewa skit...nenek aku kate die bley semai pakai daun...so mase kat kg nenek aku amik beberape helai tuk bwk balik tanam kat umah nanti...





camni la ghupe daun yg aku tanam tu...daun die aku tanam part yg ujung2 skit....patutnye nenek ckp 1 pasu kecik boleh cukup 1 helai daun...tapi aku takde pasu byk...aku hentam tanam skali 4...tah tumbuh ke idak...kite tunggu je laa...bile dah membiak skit ke...nanti aku wat entry lain k...




pokok ni bile die tumbuh merimbun jadik cantik la pulak

pasni...aku nak tanam pokok lain..buat hiasan dalam umah....biar oksigen byk skit dalam umah aku nie...hehehhe....
ok chow chin chau....huhuuhe

0 biCaRa KaLbu:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com