Advertise

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 9, 2010

AsAm PeDaS IkAn KeMbung

di mulakan dengan BISMILLAH ...di sudahi dgn ALLHAMDULILLAH..


yuhuu...ari ni saya dan suami menjamu selera dgn masakan paling simple skali...ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG...bagi org JOHOR asam pedas ni dah sebati dalam jiwa dorang..(saya org johor tau)...asam pedas yg paling saye suke yelah asam pedas atok mak saya...fuhh...mmg ngamho laa.... senang je nak masak die...
memula sediakan bahan-bahan die.......

bahan-bahan : 
-ikan kembung (kalo suke ikan merah boleh gak bubuh)
-cili kering
-bawang merah
-bawang putih
-kunyit
-air asam jawa
-daun kesum (penting ni kalo nak masak asam pedas)
-lada hitam (jika suke)
-sayur bendi.
-garam & gula secukup rase


kalo ikut cara saya,...saya wat gini...


-panas kan minyak, masukkan bahan yg di blender (cili kering, bawang merah, bawang putih, kunyit). tumis hingga naik minyak..kendian masuk lak daun kesum sekali  ngan ikan dan air asam jawa (kalo nak pekat,, kurangkan air)...last skali masuk kan sayur bendi dan garam & gule secukup rasa.....senang kan...


so nie le ghupe Asam pedas saye bile dah siap....


1 biCaRa KaLbu:

Anonymous said...

slurpppp!!!

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com